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jueves, 26 de febrero de 2009

Antiguo Banco de Vizcaya

















En la calle Alcalá 45, fue construido entre 1931-34 por los arquitectos Fernando Arzadún Ibarraren y Julián Arzadún según proyecto de 1930 de Manuel Ignacio Galíndez.
Se levantó en un solar con historia, previamente ocupado por el convento de San José y posteriormente, desde 1873, por el Teatro Apolo, que tan famoso se hizo entre los señoritos crápulas de la capital por sus funciones de madrugada, lo que hoy llamaríamos "sesiones golfas"; cerrado finalmente en 1929, fue también conocido como la Catedral del Género Chico por sus estrenos de zarzuelas.

Edificio plenamente decó que no rehúye sin embargo un monumentalismo clasicista, propio de la sede representativa de una entidad bancaria. A esta finalidad responden igualmente los suntuosos materiales empleados: granito pulido, sofisticados paneles de bronce en las ventanas y mármol negro para realzar la entrada.
Los relieves que coronan la fachada son obra de los escultores levantinos José Capuz y Juan Adsuara (autor también de los que decoran el exterior del Círculo de Bellas Artes, al otro lado de la calle).

El edificio alberga actualmente el Área de Gobierno de Hacienda y Administración Pública del Ayuntamiento de Madrid.

FORMER BANCO DE VIZCAYA

Located at 45 Alcalá Street, it was built between 1931 and 1934 by the architects Fernando and Julián Arzadún, after a 1930 plan from Manuel Ignacio Galíndez.
Erected on a site brimming with history, formerly occupied by Saint Joseph’s convent and then, from 1873, by the Apolo Theater. This was a very popular spot among Madrid’s rake and rich kids and dissolute intellectuals due to its late-night performances, what we might call today after-hours sessions. Eventually shut down in 1929, the theatre was also known as the Zarzuela’s Cathedral as it housed many premieres of this very own Spanish genre, a local and less pompous version of Italian opera.

The current building took the place of the theatre, in a fully art deco style that can’t help using a classic monumentalism, to match the representative headquarters of a banking company. This is why we can find such luxurious materials: polished granite, bronze window panels and a marble-framed entrance.
The reliefs crowning the building are a work of Spanish sculptors José Capuz y Juan Adsuara. This last one was the artist that also made the reliefs on the façade of the Círculo de Bellas Artes building, just across the street.

Having ceased its activities as a bank, the building now houses offices from Madrid Autonomous Region’s government.

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